tirsdag den 30. december 2008

Fødselsdags kagen..


Så blev der spist kage...
Den består af en tærte bund som er smurt med kirsebærsyltetøj, ovenpå er flødeskum rørt med kirsebærsyltetøj , og så en lys lagkagebund som også er smurt med kirsebærsyltetøj, og belagt med et sidste lag tyndt flødeskum.
Derudover er rullet en marcipan/kakao masse og pyntet med sukker blomster og icing.
Og uhmmm...den smagte lækkert og ikke for sødt, nærmest lidt frisk.
Opskriften skal nok komme lidt senere :-))
Og Tak til alle, Venner som Bloggere som ønskede mig en dejlig dag i går, Jeg havde den mest perfekte fødselsdag jeg kunne ønske mig, og nød den i fulde drag. Tak til alle.

mandag den 29. december 2008

Fødselsdag...

Så er det i dag, kan jeg mærke en forskel siden i går? Hmmmm...måske ikke lige siden i går, men en forskel er der, min søvn bliver forstyret af min ryg som ikke er sød ved mig, nu har det stået på den sidste månede, og jeg håber altså snart at det har tænkt sig at gå væk.
Ellers er jeg vel bare blevet et tal højere, og jeg gør mig da også mine tanker om livet og hvad jeg endnu ikke har nået.
Men jeg er GLAD, og det er det vigtigste i mit liv, at have en dejlig familie og de dejligste venner omkring mig som altid tænker på mig og som er der for mig når jeg trænger, hvad mere kan man ønske sig.
Jeg glæder mig til i dag, at nyde min fødselsdag med dem jeg holder af og jeg ved vi vil få en rigtig hyggelig dag sammen.
Nu vil jeg gå i køkkenet og lægge sidste hånd på kagen til i eftermiddag, det er alt det sjove som er tilbage, jeg glæder mig til at se den færdig.
Billedet kommer på i morgen ;-))

søndag den 28. december 2008

Nullermænderne er væk...


Nullermænderne er i støvsugeren, badeværelserne er i orden, kagen er i gang og jeg er parat til gæster i morgen, ja selv vasketøjet har jeg klaret.
Og se så lige disse knubber som er på vej i min have, jeg bliver næsten i forårs humør :-)
Aftensmaden stod på pap pizza, nemt og hurtigt, og ikke så værst oven på alt den tunge julemad...
Men i morgen går det løs igen,uhmmmm hvor skal vi spise...
Men nu vil jeg lige nyde de sidste par timer inden jeg bliver et år ældre ;-)

10 timer...


Jeg har sovet 10 timer, jeg kan ikke huske hvornår det sidst er sket for mig...MEN det var skønt.
Og alligevel er det bælmørkt uden for, jeg længes efter sol og sommer, morgenkaffe i haven og en god bog.
Jeg startede med at læse en bog i går " Et sted i nærheden" af Cecelia Ahern. Efter blot 15 sider blev jeg sååååååååå træt og faldt i søvn på sofaen. Senere prøvede jeg igen,men mit bogmærke nåede ikke længere end til side 24...Hmmm mig som altid har slugt den ene bog efter den anden, hvad sker der mon lige?
Men jeg når så meget andet, fik leget med min sprøjtepose i går, men pokkers svært er det og jeg mangler nogle større tyller, det er det der er galt...
Men jeg skal nu nok få en kage færdig til i morgen, bare rolig ;-))
I dag skal jeg ha styr på huset, der trænger til lige at blive svinget en tur med støvsugeren og de andre steder som trænger til en kærlig hånd, men med tanken om i morgen betyder det ingenting, jeg glæder mig til mine dejlige venner kommer i morgen, forhåbentlig dem alle;-)

lørdag den 27. december 2008

Morgenstilhed.....


Uha...Det er tidligt, lørdag morgen og kl. er kun 7.
Jeg sidder her med min morgenkaffe og nyder roen som ligger omkring mig, det er dejligt og jeg nyder at have juleferien, bare at kunne gøre lige hvad jeg selv har lyst til i mit eget tempo...Det er bare livet :-))
I dag skal jeg prøve mig lidt frem i køkkenet med min sprøjtepose og mine tyller, jeg vil se om jeg kan blive bedre til at bruge den.
Så skal der byttes et par gaver og handles lidt ind, og så skal der ikke laves ret meget mere, måske får jeg startet med at læse en bog, jeg har en hel stak bøger som jeg havde tænkt mig at læse i julen, men jeg har endnu ikke fået læst en eneste side, det ligner ellers slet ikke mig, jeg har altid elsket bøger, men lysten vender jo nok tilbage igen lige pludselig.
Det er nu heller ikke helt sandt at jeg ikke har læst en eneste bog i julen....Jeg har lånt en helt fantastisk engelsk kagebog, den bog må jeg bare eje en dag "Decorating Cakes" The Wilton school, en fantastisk bog som jeg har læst i op til mange gange her i julen.

fredag den 26. december 2008

Sikken en fantastisk frost morgen...


Hvor var det en dejlig skøn tur ud i det frost klædte Danmark her til morgen med vanter og et godt tørklæde op om ørene. Det var meget koldt men fantastisk smukt og opfriskende.
Og så hjem til en kop varm dampende kaffe uhmmmm
Så gik vi i gang med at pille julepynt ned og gøre rent, så nu har vi helt normale tilstande igen inden min fødselsdag. For en ting er sikkert, julepynt gider jeg ikke kikke på, når jeg har fødselsdag.
Denne weekend står på indkøb, og så skal der jo også fremstilles en kage til på mandag, det glæder jeg mig til at gå i gang med. På mandag kommer mine søde venner, er der noget bedre end at nyde dagen med dem man holder aller mest af.

torsdag den 25. december 2008

Jeg er så glad...

JUBIIIIIIIII.... Jeg har lige købt min egen fødselsdags gave over nettet, fra sønnen og manden i huset.
Der gik fuldstændig kage i det, og jeg har købt for en mindre formue kagetilbehør fra kagekompagniet.dk, så nu skal jeg bare vente til det kommer med posten, jubiiiii hvor jeg glæder mig :-))

Jeg er vild......









Ja, jeg er VILD med mit nye smykkesæt som jeg fik igår af min søde veninde Janne. Hun har sit eget smykke firma Bygebjerg.com. - www.123hjemmeside.dk/bygebjerg
Jeg er vild med hendes lækre smykker og bære dem året rundt. Så nu har jeg endnu et smukt sæt til min samling.
Det var en skøn juleaften vi havde, hyggelig og rar, og mad var der mere end rigeligt af, alt var perfekt og stemningen super. Dejlige gaver fik vi og jeg er yderst tilfreds med det hele. Det er mange år siden en jul har været så dejlig, og det på trods af at den ikke engang var hvid :-))












onsdag den 24. december 2008

Så blev det endelig juleaften...


Lige om lidt skal stegen i ovnen, duften vil brede sig og familien vil komme gennem døren for at fejre jul, og hyggen kan og vil ingen ende tage, vi skal spise så vi nærmest sprænger og så skal der åbnes pakker og guffes søde sager.
Julen er over os, omkring os og lad os så nyde denne vidunderlige aften med den nærmeste familie og først tænke på de mange ekstra kilo i det nye år.
GLÆDELIG JUL TIL ALLE

tirsdag den 23. december 2008

Nu venter vi bare spændt...

Juletræet står så smukt og venter, duften af grand er i luften og konfekten står på bordet, gaverne ligger parat under træet og venter blot på at bytte hænder, hvad mon der gemmer sig bag de mange fine lag papir, mon det er vær at vente på ;-)
Dagen i dag har stået på hygge, folk er kommet og gået, der er blevet drukket kaffe og spist småkager, konfekt og en masse karameller..... Hvor er julen dog en hyggelig tid, ja selv folk er mere søde og smilende end de plejer at være, man ses med de bedste venner man har over en kop kaffe og alle de søde sager, snakken går omkring "Hvad skal i så ha at spise juleaften og hvordan gør i?"
Vi alle har vores små traditioner, og de er alle hyggelige på hver deres måde.
Vi spiser And og flæskesteg med hvide og brune kartofler, rødkål og franske kartofler og surt og brun sovs selvfølgelig. Så rafler vi om sjove gaver, som vi hver i sær har med og efter en sjov time med grin og pjat spiser vi så risalamande med kirsebærsovs og mandel i. Mandlen er der altid meget sjov med, hvem gemmer den længst og hvor mange portioner er man nød til at spise for at finde den...Jo vi venter gerne og får ofte også mavepine...men måske skal vi indføre en gå tur inden træet skal plyndres, og så maven kan falde til ro igen, inden kaffen og konfekten...PUHA....Vi spiser alt for meget i julen, men hvor er det hyggeligt :-))

Vores juletræ har mange minder, ting som får mig til at tænke på de mennesker som betyder mest for mig i mit liv.
Disse små sølv klokker var min farmors, de hang hele min barndom på min farmors juletræ og minder mig om min farmors jul, duften i hendes køkken, glæden i hendes sind og hyggen i hendes hus, ja dengang var det RIGTIG JUL.
Der er mange andre søde ting på vores juletræ, den gamle fugl som var min Mors, de små hjemmelavede perlemors ophæng med madonna ikoner på som min søde veninde Janne har lavet til mig, de to nye hvide fugle som jeg har fra min søde veninde søs og dejlige datter Mette, ja mange små søde ting på mit træ har en lille historie, som meget af mit julepynt også har. Er det ikke det, det hele går ud på, at skabe sin egen jul med sine egene små historier, og bringe dem videre med sine børn.
Nu er ventetiden snart slut, i morgen er det endelig juleaften :-))

søndag den 21. december 2008

Karameller så englene danser...


En lang tur er vist påkrævet.....
Jeg har dyppet og pakket karameller, og der gik vist et par stykker til undervejs ;-)) Uhmmm...men de er bare så lækre, man kan ikke lade være med at smug spise lidt.
Karamellerne på billedet er 3 forskellige slags og de er pakket specielt til vores søde veninde Christina, det er blevet en tradition at hun hvert år skal have mine hjemmelavede karameller.
Og det er jo også rigtig hyggeligt at stå og lave dem, men længe holder de ikke, familien ELSKER dem.
Nu skal jeg ud og gå,og motionere mine karameller væk, så der er plads til nogle nye....*SMILER*

Den kan ikke li' mig mere...


Min seng kan ikke li' mig mere, søndag morgen og så kan jeg ikke ligge i min seng længere end til kl. 6, ja , jeg er øm over hele kroppen, det er squ da øv.....
Men så er det jo 4. advent og min sidste gave lå og ventede på mig, det er så dejligt og hyggeligt når min dejlige veninde Janne har tænkt på mig og lavet advents gaver til mig. Jeg åbnede den sidste med spænding og fandt denne lille kønne toiletpung i den skønneste grønne farve...Tak søde Janne....Kæmpe knus og tak for denne dejlige tilbagevendende tradition
Jeg sidder her og nyder stilheden, når klokken kun er 7 en søndag morgen, er der ikke en lyd, sønnen sover, manden på arbejde og ikke en lyd hverken inde eller uden for at høre, det er faktisk lidt rart denne fuldstændige ro og mørket som omslutter roen.
Jeg vil om et øjeblik gå i køkkenet og starte dagens små sysler, der er lige nogle karameller som skal ha chokolade om sig, der skal vaskes gulv...det sviner at lave søde sager....Og så skal jeg vist også ud og gå en lille tur, og få lidt frisk luft. Måske bliver det til Fakta efter gløgg...de har den bedste jeg nogensinde har smagt af slagsen, så hvorfor ikke lægge turen rundt om Fakta.
Søndag er en rar dag, og så er det juleferie lige om et par dage, hvor er det bare en fantastisk dejlig tanke, bare at skulle slappe af, hygge og læse en masse bøger. Jeg glæder mig helt ind i hjertet bare ved tanken :-))

lørdag den 20. december 2008

Det er jul det er cool....

Jubiiii.....nu køre det bare derudaf.....3 dage tilbage og jeg har squ styr på det, jeg husker ikke hvormange år siden det er jeg sidst har nået det hele i så god tid, jeg er i julehumør og der bliver fremstillet en masse lækkerier og jule stads, og jeg hygger mig.




Disse små juletrær lavede jeg her til aften, de blev da ret søde synes jeg, lidt skæve..men pyt, intet er perfekt.


Men nu står de og pryder mit vindue og jeg nyder at kikke på dem.











Småkager har jeg også bagt...Stod op klokken 6, kunne ikke sove mere så hvorfor ikke stå op og gå i gang...

Jeg nød min morgen kaffe, tændte for radioen og så gik jeg ellers i gang med at lave dej til Vanillekranse og Jødekager....og inden kl. var 10 havde jeg bagt de lækkreste kager og duften af kanel og vanille bredte sig i hele huset.....Uhmmmm...og de smager rigtig godt. Gad nok vide om de overlever juleaften.

Jeg har også været på shopping i dag, sikke en trængsel der var, men jeg hyggede mig med mine søde veninder, og jeg havde jo ikke nogle problemer med indkøb..Jeg er jo færdig, så det var ren hygge.






torsdag den 18. december 2008

Julegaver...

Puha...så er gaverne i hus.
Andebrysterne og flæskestegen i fryseren, kartoflerne, kirsebærsovs og mandelgave er købt og alt er vist under kontrol..
Alle gaver, på nær 1 er pakket ind og ligger godt og trygt under træet, og venter på at det skal blive den 24. December.
Ja selv de sjove gaver til "rafle leg" er købt og pakket ind.
Nu skal der så bare laves en masse karameller, bages lidt småkager og gøres rent, så er det vist også godt.
Jeg har i dag været på den helt store shopping tur, mad og gaver, og jeg er faktisk ret stolt over at jeg har klaret det hele på 1. Dag.
Så i morgen skal jeg til frisør, og så vil jeg tage en ose tur rundt i byen og bare kikke og nyde at se alle de travle mennesker som haster af sted efter julegaver... Jeg har nemlig en fridag, så den skal nydes i fulde drag.

tirsdag den 16. december 2008

Englebasser!


Jeg elsker engle i denne juletid. Englebasser over alt, de er da kære...
Og så var det lige i dag at Danmark havde jordskælv...WOW..og jeg mærkede det slet ikke.
Men nu har pressen da noget andet at skrive om end Stein Bagger, som vi vist alle sammen snart er trætte af at høre om...Morgen, middag og aften...
Julen nærmer sig nu med meget hastige skridt, jeg begynder at overveje om jeg nu også når alle de ting jeg gerne vil nå, men jeg har heldigvis fri på torsdag og fredag, der skal der så handles og købes julegaver, og til frisør og på biblioteket og fremstilles nye karameller og bages småkager (kun en lille portion), laves et par små dekorationer, af den gran jeg har købt for flere dage siden, men ikke har fået nået. Men ideerne er der, det er bare tiden det kniber med.
Men jeg når hvad jeg når, alt andet lever vi nok uden ;-))

søndag den 14. december 2008

Slikmundenes mekka...


I går var det slikmundenes mekka, først lavede jeg to portioner karameller og så var jeg inviteret til konfekt hygge hos vores dejlige venners søde datter, og det var helt fantastisk hyggeligt. Der blev trillet, rullet og overtrukket til den helt store guldmedalje. Og grinet, snakket og pjattet, så tiden løb helt fra os. Det var en fantastisk hyggelig dag, hvor mit julehumør toppede, ja nu ligger det faktisk på 99 :-)
Der mangler kun få ting, så har jeg styr på det hele. Jeg tror det er mange år siden jeg har været i så god tid og i så godt julehumør, men med så gode venner, advents gaver, hygge, gode nyheder og styr på det meste....Ja, så er jeg nærmest lykkelig lige nu.....

lørdag den 13. december 2008

Pistacie karameller.


Uhmmmmm...hjemmelavede Pistacie karameller, det høre julen til.
Jeg har lige lavet en portion i dag, og de smager så englene synger.
Prøv dem, her er min opskrift:
Pistacie karameller:
½ l piskefløde
250 g sukker
125 g glukose
200 g pistacie nødder (jeg bruger dem fra netto og tager skalden af selv)
Evt. lidt vanilie eller lidt revet appelsin skal.
Det hele undtagen pistacie nødderne, puttes i en 2 l. gryde og koges sammen, når sukkeret er smeltet koges videre ved svag varme ca 45 min. og røres i massen af og til. Karamellen skal være tyk og sej og man kan lave en prøve ved at tage lidt karamel på en teske og dyppe den i koldt vand, karamellen skal nu kunne formes som en lille kugle, så er den klar. tilsidst blandes pistacie nødderne i og det hældes i en form 20 gange 20 som er beklædt med bagepapir. derefter lægges et andet stykke bagepapir ned oven på karamellen og det hele køler af i stuetemperatur i 4 timer, derefter kan man lægge dem i en beholder med bagepapir i mellem lagene og opbevare dem på køl.
Velbekommen....Uhmmmmm

torsdag den 11. december 2008

Højt fra træets grønne top....


Så blev det rigtig jul i det lille hjem, træet er sat op og der breder sig en skøn duft af frisk grand skov i hele huset, dejligt dufter det og hvor er det hyggeligt.
Pynten er hentet frem og træet er blevet pyntet, så fint ser det ud, helt i hvidt og sølv....SMUKT...
Jeg bliver så glad omkring hjertet ved denne duft og hyggen som følger med sådan et skønt juletræ.
Men juletræer er ikke som de var engang, de er mere eller mindre deforme og man skal være meget heldige hvis man bare er nogen lunde heldig...Efter megen kikken, drejen og diskution endte det med at blive dette træ. Det er ikke perfekt, men vi er nu ganske tilfredse.
Så nu er vi endnu et skridt og endnu en dag nærmere juleaften!
Så lad det blive jul......

onsdag den 10. december 2008

Så fik jeg en kurv....


Sikke en dag, alt har været hektisk, mærkelige ting er sket og pludselig fik jeg denne skønne lille kurv ind af døren, med lækkre hjemmelavede bolsjer, kakaomandler og pebbernødder beklædt i chokolade...mmmmm...det er båre dæjligt.....
Så vi har smovset her til aften foran tv'et og bare hygget...
Dagene er ved at være talt...I morgen er der kun 13 dage til juleaften, og der er bare 100 ting jeg stadig ikke har fået nået....Vanilie kranse, konfekt, karemeller, jødekager åh...ja og mega meget andet..Ikke mindst gaverne mangler jeg...ups...
MEN...juletræet er heldigvis udvalgt, købt og betalt og og ligger parat uden for lige klar til imorgen at få fod på og komme ind i varmen. Og så skal der pyntes....yeahhhhh....hvid, sølv og glitter, hvor bliver det smukt..
Jo mit julehumør fejler bestemt ingen ting, aldrig har jeg været så kreativ inden jul...

tirsdag den 9. december 2008

9. December


Og hvor blev så lige den Mandag af?
Jeg ved det faktisk ikke rigtig, den var pludselig forbi da jeg gik kold i min sofa meget tidligt, og jeg fik stort set ikke set ret meget af den film jeg var i gang med, så da klokken var 20 og jeg på det tidspunkt allerede havde misset det meste af den DVD jeg skulle have set, besluttede vi os for at fortsætte vores søvn i vandret stilling :-)
Så jeg må sige at jeg var rimelig udsovet kl. 6 i morges da jeg stod op før vækkeuret.
I dag efter arbejde skal der så hjembringes et juletræ, lad os håbe de bedste ikke er væk allerede.
Jeg vil have er pænt og stort træ, og jeg glæder mig til at pynte det :-)